“Yüzde Yüze Varan Kayıplarımız Var”

Koronavirüs krizi nedeniyle Mart ayında yükselmek yerine düşüşe geçmesi ile otellerdeki doluluk oranları bu sezon iyice dibe vurdu. Haziran ayında Türkiye’de ve dünyanın birçok ülkesinde karantina önlemleri gevşetilmeye başlamasına rağmen bu gelişmenin Temmuz ve Ağustos aylarında otellerdeki doluluk oranlarını geçen yılki seviyesinin yakınına bile yaklaştırması imkansız gibi görünüyor.

Didim Delta Otel sahibi Halil Bingöl ile Didim de pandemi döneminin etkileri üzerine söyleşimizi gerçekleştirdik. Halil bey 1974 Söke doğumlu. 30 yıldır sektörde. İlk iki yıllık Kuşadası Davutlar beldesindeki hizmetinden sonra 28 yıldır Didim Delta otel de sektöre hizmet veriyor.

Bingöl; “Bizler burada otelciliğe başladığımızda Delta otel dışında tesis yoktu. Köklü bir işletmeyiz. Yabancı ve yerli turistler ile çalışarak turizme hizmet veriyoruz. 90 yıllarda Didim de Alman pazarı ağırlıklıydı. 2000’li yıllardan sonra bu değişim gösterdi. Şimdi pazarımızın yüzde 90’ını İngilizler oluşturuyor. Delta ufak ama güzel bir oteli. Kadromuz bizim için çok önemli onu korumaya çalışıyoruz. Bizi mutlu eden diğer bir yönü konaklayan misafirlerimizin hemen hemen yüzde 80’ni nin aynı yüzler olması. Yıllardır bu gelenek hiç değişmedi. Dünya genelinde yaşadığımız pandemi nedeni ile bu sene durum çok farklı oldu.   20 Nisan da başlaması gereken sezonumuzu 15 Haziran da açabildik.   İki hafta önce de İngiltere pazarı açıldı. Eylül ve Ekim ayları için az da olsa rezervasyonlarını almaya başladık.

“Bir çok otel tesisini açamadı”

Covid 19 nedeniyle en çok etkilenen sektörlerden biri de turizm sektörü oldu. Bu dönem hepimizi çok etkiledi ve etkilemeye de devam ediyor. Tesis olarak kaybımız yüzde 60 civarında.  Bu büyük bir kayıp. Diğer arkadaşlarımızda yüzde yüze varan kayıplarımız var. Büyük otellerimizden açılmayanlar var.  Bu yıl herhangi bir kazanç beklentimiz yok.  Kapatmaktansa aktif olmayı tercih ettik. Çalışanlarımızı da mağdur etmemeye özen gösterdik.

Gelen misafirlerimize de pandemi doğrultusunda gerekli tedbirleri alarak ve en iyi hizmeti vermeye çalışarak bu dönemi en az kayıpla atlatmaya çalışıyoruz. Geçmiş yıllarımızı tabi ki arıyoruz.”

Avrupa Birliği’nin çalışmaları neticesinde havası en temiz ve en kuru seçilen Didim ve Aydın Bölgesi özellikle astım hastaları için ideal bir bölge. Yurt içi ve yurtdışından gelen bir çok astım hastası burada doğal tedavi görüyorlar.

Delta Otel sahibi Halil Bingöl aynı zaman da Didim genç iş adamları derneği başkan yardımcısı.  Didim’in turizm alanındaki çalışmalarını da anlatan Bingöl, Didim’in bir eksik yönünün de kış turizmi olduğunu söylüyor.

Bingöl; “Maalesef gerek alt yapı olarak ve gerekse tesisler olarak buna hazır değiliz. Bu konu da ilgilileri göreve çağırdık. Gerekli çalışmalar başlatıldı. Turizmciler olarak bizler de destek vermeye çalışıyoruz. Henüz yeterli seviye de değiliz. Didim kışın da çok  güzel. Denizimiz, sahillerimiz çok güzel. Adı üzerinde Altınkum. Yerel yönetimden ve tesislerden kaynaklanan sorunlar tamamlandığında, Didim turizmini 6 ay dan 10 ay’a çıkarmayı düşünüyoruz. Bütün güncellemeler yapıldıktan sonra keyifli bir kış sezonu da geçirebileceğimizi düşünüyorum. Bu yönden çok avantajlıyız.”

“Didim’in reklama ihtiyacı var”

Halil bey Didim’in çok daha güzel yerlere geleceğine inanarak, Didim’in reklama ihtiyacı olduğunu  söylemeden edemiyor. “Didim’in hangi bölgede olduğunu bilmeyen kendi ülke insanımız var. Otobandan çıktığınızda Bodrum, Kuşadası tabelalarını her yerde kocaman görebilirsiniz, Didim’in tanıtım yetersizliği yüzünden küçük tabelalarda bir mahalleyi gösterir gibi yazılarak tanıtılması biz turizmcileri üzüyor. Dijital çağdayız ve her şeyin başı reklam. İnsanlar bulundukları yerden tanıtımı görmeli ve merak edip gelebilmeli. Didim’i gerçekten tanıyan Didim den vazgeçemez. Çünkü Didim her yaşa her kesime hitap eden bir belde.

Turizm de personel istihdamının da çok yetersiz olduğunu  söyleyen Halil Bingöl, “kalifiye personel bulmakta çok zorlanıyoruz. Bu konuda eğitim merkezlerinin ve turizm okullarının yeterli olmadığını düşünüyoruz. Didim gibi bir bölgede turizm okulları açılalı daha bir yıl oldu. Bu büyük bir eksiklik. Biz tesis yöneticileri olarak personelimize ön eğitim veriyoruz fakat bu yeterli olmuyor. En büyük sıkıntıları işlerin sezonluk olması. Devletimizin sezonluk işlerde çalışan elemanları istihdam yönünde biraz daha desteklemesi gerekiyor. Tedarik konusu büyük sıkıntı.” Yerli yabancı bütün misafirlerimize sahip çıkmalıyız. Bu işin özünde hizmet, güven ve Güleryüz yatar. Elimizden geldiğince hayatımızla doğru ve yanlışımızla yerine getirmeye çalışıyoruz.

Delta Otel 40 standart odaya sahip havuzlu bir otel. Sabah kahvaltısı ve Akşam yemeği dahil.

Halil bey ‘in eşi Alev hanım  otelin Halkla İlişkiler Müdürü olarak görev yapıyor. Aile şirketi olarak bundan sonraki yatırımları 2021 sezonunda açmayı düşündükleri 300 Rum evinin yer aldığı Doğanbey deki 100 kişilik Samos Restaurant.

Halil bey Doğanbey’de doğup büyümüş Selanik göçmeni bir ailenin oğlu olarak, “Buranın değerini yıllar sonra  anladık.  Doğayı sevip dışarıdan gelen ve kıymetini gören yerli yabancı insanlar buraları satın almaya başladılar ve restore ettiler. Koruma kurulunun ön gördüğü kurallar çerçevesinde 10 yıldır bu çalışmalar sürdü. Şimdi Doğanbey tanıdığınız bildiğiniz Şirince gibi özellikle hafta sonları müthiş bir ziyaretçi akınına uğradı. Ayrıca Doğanbey koruma kurulu tarafından örnek köy seçildi. Bu nedenle yatırım yapmamız tavsiye edildi. Bizler hazırlıklarımızı yaptık. Projenin yapısına uygun taş binamız onaylandı. Önümüzdeki sezon Samos Restaurantımızı hizmete açacağız” dedi.

Delta Otel sahibi Halil Bingöl evli ve bir kızı var. İngilizce biliyor.

Otel hakkında daha fazla bilgi almak isterseniz www.deltaotel.com adresini ziyaret edebilirsiniz.